Увага! Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі ОТГ на 2020 рік
Експерт з питань освіти Програми "U-LEAD з Європою" Сергій Дятленко представив нові розрахунки Індексу фінансової спроможності шкільної освітньої мережі ОТГ на 2020 рік, який показує громадам, наскільки їх реальна мережа відповідає моделі, фінансування якої забезпечує держава (ЗАВАНТАЖИТИ).
Відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», саме органи місцевого самоврядування створюють умови для здобуття громадянами повної загальної середньої освіти. З цією метою вони формують оптимальну мережу для надання якісних та доступних освітніх послуг.
Нагадаємо, що як і минулі два роки, розподіл освітньої субвенції між місцевими бюджетами здійснюється на основі оновленої формули, що враховує багато показників, основними з яких є кількість учнів та особливості території (відсоток сільського населення та густина учнів на кв.км.). На їх основі для кожної громади визначено розрахункову наповнюваність класів (РНК), тобто прогноз, скільки в середньому має навчатися учнів у класах громади. Відносна відповідність фактичної (реальної) наповнюваності класів (ФНК) розрахунковій має забезпечувати достатнє фінансування оплати праці з нарахуваннями педагогічних працівників у загальноосвітніх навчальних закладах (помаранчева зона).
Якщо фактична (ФНК) перевищує розрахункову (РНК) наповнюваність класів (зелена зона), то освітня система громади отримає можливості виплати надбавок та матеріального заохочення педагогічним працівникам. Окрім того, з’являються вільні кошти, які громада за результатами фінансового року зможе використати для модернізації та оновлення закладів освіти.
Недостатність освітньої субвенції для оплати праці виникає у випадку, коли фактична наповнюваність класів є значно нижчою за розрахункову (червона зона). У таких випадках органи місцевого самоврядування мають з власних надходжень місцевих бюджетів додавати кошти на оплату праці педагогічних працівників, замість того, щоб інвестувати їх у розвиток громади.
Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі ОТГ побудований на основі різниці між РНК та ФНК. При цьому показник ФНК вперше цього року розраховувався за даними станом на нинішній навчальний рік. Таким чином громади отримують кошти відповідно до реальної кількості учнів.
Звертаємо увагу, що показник РНК не визначає жорстко достатність/недостатність фінансового забезпечення на виплату заробітної плати педагогічних працівників, оскільки на це також можуть впливати окремі місцеві чинники такі як: педагогічний стаж працівників, їхні кваліфікаційні категорії, поділ класів на групи, розмір надбавок тощо.
Розрахований Індекс показує місцевому самоврядуванню резерви для ефективного використання фінансових ресурсів та підвищення якості надання освітніх послуг в галузі загальної середньої освіти. Особливу увагу на питання модернізації освітньої мережі мають звернути об’єднані територіальні громади, які є у червоній зоні.
Примітка
При практичному використанні конкретними громадами Індексу фінансової спроможності освітньої мережі ОТГ на 2018 та 2019 роки була встановлена така закономірність: різниця між фактичною і розрахунковою наповнюваністю класів (ФНК-РНК) в одиницю перетворюється на кінець року в 1 тис. грн профіциту/дефіциту освітньої субвенції на одного учня.
На основі цієї закономірності до таблиці внесено прогнозований орієнтовний профіцит/дефіцит освітньої субвенції для ОТГ на 2020 рік.